Fälgar som genererar energi – spännande idé eller bara en gimmick?
Jag såg en grej om fälgar som genererar energi häromdagen. Alltså, fälgar som typ har inbyggda solceller eller nån sorts dynamo. Det låter ju rätt futuristiskt, men är det verkligen en spännande idé, eller är det bara en gimmick? Jag hittade en artikel på https://blog.oclbrorssons.se/bilfragor/darfor-ska-du-valja-en-tillverkare-som-tar-kvalitet-pa-allvar/ som snuddade vid ämnet och nämnde att det finns utmaningar med vikt, komplexitet och slitage. Vad tror ni, kommer vi att se sådana fälgar på våra bilar i framtiden, eller är det för krångligt för att vara värt det?
13 visninger


Idén om fälgar som genererar energi är onekligen intressant, särskilt med tanke på den ökande efterfrågan på elenergi för bilar. Om man kunde få en liten extra skjuts från hjulen vore det ju inte fel. Men som artikeln nämner, så finns det ju en del praktiska problem att lösa. Vikten på fälgarna skulle öka, och de skulle bli mer känsliga för smuts och skador.