Industrifotografering för produktkataloger
När vi nyligen började uppdatera vår produktkatalog märkte jag att bilderna på våra industriprodukter inte riktigt visar detaljerna så tydligt som vi hade tänkt. Vi har länge fotograferat själva i verkstaden, men resultatet blir ganska ojämnt beroende på ljus och bakgrund. Under sökningen efter mer information om hur industriprodukter brukar fotograferas hittade jag sidan www.studio1.se/vara-tjanster/produktfotografering-industri/. Där beskrivs industrifotografering som en del av deras tjänster inom produktfotografering för företag. Jag noterade att fokus ligger på att visa produkterna tydligt och anpassa bilderna för användning i kataloger och digitala kanaler. Det fick mig att inse att sådan fotografering ofta kräver mer planering än man först tror. Samtidigt är jag inte helt säker på hur processen vanligtvis organiseras när man har många tekniska produkter. Har någon här erfarenhet av hur man strukturerar bildproduktion för industrikataloger?

Vi ställdes inför något liknande när vi skulle uppdatera bilderna på våra tekniska produkter. På sidan du nämner förklaras att industrifotografering är anpassad för produkter som ofta används i tekniska sammanhang. Där beskrivs hur bilderna kan användas i produktkataloger, marknadsföring och digitala kanaler. Jag lade också märke till att fotograferingen ingår i deras arbete med produktfotografering för företag. Det verkar som att fokus ligger på att visa funktion och detaljer på ett tydligt sätt. När jag läste igenom texten fick jag intrycket att processen är planerad för att passa industriella produkter som ofta har många komponenter. Det gav en bättre bild av varför sådana bilder ibland ser mer tekniska och strukturerade ut. För oss blev det lättare att förstå vilka moment som kan ingå i arbetet.