Extern mekanisk verkstad för metalldelar
Hej allihopa. Jag vill gärna höra hur ni andra ser på extern mekanisk bearbetning. Vi arbetar med metalldelar som kräver både fräsning och CNC-svarvning enligt detaljerade ritningar. Det handlar ofta om små serier eller specialanpassade komponenter. I dagsläget räcker vår egen kapacitet inte till för detta. Därför undersöker vi möjligheten att samarbeta med en mekanisk verkstad. Samtidigt vill vi förstå hur tillverkningsprocessen brukar se ut i praktiken. Vad har ni lagt mest vikt vid i liknande situationer?
8 visninger

Hej där. När vi stod inför samma typ av beslut började vi leta efter tydlig och sammanhängande information. För oss var det viktigt att se hur en mekanisk verkstad beskriver sitt arbetssätt. När jag tog del av innehållet hos arentorpslego mekaniska verkstad i Västergötland fick jag en klarare bild av hur de arbetar med CNC-bearbetning och fleroperationsmaskiner. Där beskrivs hur fräsning och svarvning kombineras i samma tillverkningskedja. Det framgår också hur arbetet alltid baseras på kundens ritningar. Sådan struktur gör det lättare att förstå hur samarbetet kan fungera. För oss var det värdefullt att se hela flödet beskrivet. Det gav bättre underlag för beslut.